Tunga beslut.

De senaste veckorna har jag vaknat varje morgon med att tänka "Idag SKA jag göra någon av uppgifterna på antagningsproverna", och sen har det slutat med att jag inte gör det och går o lägger mig med ångest. VARJE DAG! Jag har börjat fundera på om det kanske inte är rätt tid för mig att hålla på med detta just nu. Kanske borde jag vänta en termin tills utbildningen jag egentligen vill in på börjar? Kanske borde jag vänta ett helt år?

Innan idag läste jag ett brev i tidningen SOLO. Det var tre kändisar som skulle skriva brev till sina 22-åriga jag. Det jag speciellt fastnade för var Sofia Wistams brev.
.."Nästa sak som jag vill att du ska veta är att den magiska tiden runt tjugo aldrig kommer tillbaka. Just nu oroar du dig för utbildning, jobb, kärlek, boende med mera. Du fattar inte att det här är en tid utan förpliktelser och ansvar, och du glömmer bort att njuta för att du har fullt upp med att oroa dig för framtiden. Men snälla, glöm inte att njuta. Du borde flytta utomlands en sväng! Du sögs upp i kärlek och karriär alldeles för tidigt." .. "Tiden runt tjugo är magisk. Ta vara på den. Experimentera i både jobb och kärlek. Strunta i att sova. Ha roligt! Ansvaret kommer senare. Var så säker."

Nu är det 12 dagar tills antagningsproverna ska vara inlämnade i Stockholm. Jag har gjort en skiss. Man ska göra 5 tolkningar som måleri, foto eller annat och ett re-design objekt. Jag vet inte om jag ska satsa stenhårt på detta och följa min hjärna eller göra något halvdant, se om jag kommer in och sen bestämma mig för vad jag vill.

Om jag väljer att strunta i det kan man alltid läsa någon kurs och få studiebidrag, jag vill inte börja jobba men jag vill inte klassas som arbetslös heller. Under ett år kan jag leva livet precis som jag vill. Om jag börjar på utbildningen kommer jag vara 24 när jag är klar..

Kommentera! :D
Postat av: Anonym

Hej älskade syster!



Jag förstår din vånda över framtiden. Det råd jag kan ge är att passa på och följ ditt hjärta. Att vänta ett år och plugga är ingen fara, visst är det skönt att vara klar med utbildningen när du är 24 men det är ju absolut ingen hets.



Jag skulle aldrig vilja leva om mitt liv men hade jag varit 18-19 igen så hade jag tagit ett år och rest, sett världen, gjort lite vad som helst och njutit av livet för att sen sätta mig i skolbänken igen. Alla saker du gör är en erfarenhet rikare.



Kram syrran!

Följ ditt hjärta <3 Kram

2011-04-04 @ 20:36:53
Postat av: Jessica

Hej sis!



Det är exakt det du skriver som jag funderar på. Men jag vet inte om jag är tillräckligt modig för att ta ett år helt ledigt, hur ska jag försörja mig liksom? Jag vill verkligen ta en paus från allt och bara leva livet hur jag vill. Spendera varje dag precis hur jag vill utan några måsten, leva som om det vore den sista dagen i mitt liv. Jag har iaf sökt till utbildningar men kommer jag inte in så vet jag att det var meningen, och då följer jag ödet.



Kram och tack. Vi ses på lördag <3

2011-04-04 @ 23:18:32
URL: http://alltformangaganger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0